خانهٔ حاج آقا علی با زیربنایی بالغ بر هفت هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال 1136 هجری خورشیدی بنا گردیده است.این بنا در فاصلهٔ شش کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است. خانهٔ حاج آقا علی در سابق به خانهٔ وقفی شهرت داشته است. خانه دارای هشتاد و شش اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث گردیده اند.یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ وظیفه تامین نیازهای این مجموعه را بر عهده داشته است.چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمتهای مختلف این خانه را تامین می نموده است.

بعضی لز بخش‌های خانه حاج آقا علی عبارتند از: تالار حوضخانه : وسیعترین فضای سرپوشیده خانه است سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدی عظیم پوشانده شده است. در زمینه مستطیل کار بندی شده و در مرکز آن کلاه فرنگی قرار گرفته است که نور فضای حوضخانه را تامین می نماید.در وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیات‌های جانبی در ارتباط بوده است و آب آن از طریق قنات تأمین می شده است حوضخانه در دو طبقه ساخته شده که در طبقه بالای آن تعدادی اتاق و دو تالار در ضلع شمالی و جنوبی قرار گرفته است.نمای داخلی حوضخانه با با اندود گچ و گچ بری‌های برجسته با طرح‌های اسلیمی تزیین گردیده است. تالار شاه نشین یا بهاره : در مرکز ضلع جنوبی ایوانی نسبتاً رفیع قرار دارد که در طرفین آن با حفظ تقارن دو راهرو دسترسی ایجاد گردیده است . تالارهای پاییزی و زمستانی در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته اند و نسبت به تالار شاه نشین و حوضخانه کمی ساده تر اجرا گردیده اند. حاج اقا علی امین التجار ( امینیان ) به تجارت رو اورد. حاج اقا علی مالک عمده رفسنجان بود و در تجارت نیر باممالک شرق مثل هند و چین ارتباط داشت و هنوز بشقابها وکاسه های چینی که در داخل ان فرمایش ١١٠ (علی) نوشته است در دسترس مردم ان زمان باقی است. گله های گوسفندچند هزار تایی داشت. مزارع او تا شعاع ۴٢٠ کیلومتر کشت میشد.از مردمان ان زمان نقل میشد که او از کرمان تا یزد را بر روی ملک خویش راه میرفت. اما همچنان تا اخر عمرش مردی ساده پوش باقی‌ماند.

حاج اقا علی بعدها لقب امین التجار گرفت . و فامیل فرزندانش امینیان گذاشته شد. ۴٢٠ کیلومتر مزارع زیر کشت او بوده. روایتی هست در میان مردم ان زمان که مابین راه بندر عباس و رفسنجان هر ٣٠ یا ۴٠ کیلومتر قریب ٢٠ منزل و مال التجاره حاج اقا علی افتاده بود. که بار گیری و حمل میکردند که قافله از منزلی به منزل دیگر قطع نمیشدو تمامی شتر ها و قاطر و اسبها مال خود حاج اقا علی بود. یعنی حدود ۴٠ کیلومتر طول قافله ایشان بود که مرکب و بارش مال حاج اقا علی بود. گله های گوسفند چند هزار تایی و منازل زیادی در گوشه وکنار ایران.و مقدار زیادی طلا و نقره و اشرفی که وقتی از املاک او رفع توقیف شد معلوم نشد که این همه کالا کجا رفت و چه شد. حاج اقا علی امین التجار ( امینیان ) املاک زیادی را از خود بر جای گذاشت . از جمله بازار و مسجد ایشان درشهر کرمان .بازار و مسجد و اب انبار هایی در شهر رفسنجان . کاروان سرا. بزرگتری بنای خشتی در جهان . و کیلومترها مزرعه زیر کشت .که قسمت عمده ای از این املاک و ثروت را وقف بر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نموده . و متولی این املاک را فرزند خود عباس ( حاجی ملک ) و فرزندان او تعیین کرده.


موضوعات مرتبط: مکان ، تاریخی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 / 1 / 1394برچسب:, | 11 قبل از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

 

آغاز عکاسى در ايران به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدين‌شاه باز مى‌گردد. از عکس‌هاى موجود از اين دوران مى‌توان به راه و رسم زندگى سنتى آن زمان پى برد و تصاويرى که از ابنيه و عمارات آن دوران به‌جا مانده براى مطالعات تاريخى قرن نوزدهم ايران ارزشى مستند دارد و در ضمن اطلاعاتى از نظام حکومتى دولت قاچار و سلسله مراتب آن براى ما به تصوير مى‌کشد. در دوران قاجار پادشاهان يکى بعد از ديگرى تلاش کرده‌اند که از طريق توسعهٔ مبادلات فرهنگى و اقتصادى با غرب، کشور را از حالت انزوا بيرون آوردند.عکاسان ايران در آن روزگار از سه گروع عمده تشکيل مى‌شدند: يک گروه عکاسانى بودند که کار تحقيق دربارهٔ تفاوت‌هاى فرهنگى و طبيعى اقوام مختلف را برعهده داشتند و به ....


موضوعات مرتبط: تاریخی ، آموزش عکاسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 23 / 1 / 1394برچسب:تاريخچهٔ عکاسى در ايران, | 10 قبل از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

 

محمد علی مجتهدی گیلانی پایه گذار دانشگاه صنعتی شریف در تهران میباشد. شادروان دکتر مجتهدی همچنین سالها مدیر دبیرستان البرز در تهران بود.


موضوعات مرتبط: مناسبتی ، تاریخی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1392برچسب:شادروان دکتر مجتهدی, | 12 قبل از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

 

میمند روستایی صخره‌ای در دهستان میمند از توابع بخش مرکزی شهرستان شهر بابک در استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. میمند با تاریخ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک در عرض ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه و طول ۵۵ درجه و ۲۵ دقیقه قراردارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۴۰ متر و وسعت آن ۴۲۰ کیلومترمربع است این روستا بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد. میمند در دهستان‌میمند، در شهرستان شهربابک و در استان کرمان واقع شده‌است. باران سالیانه آن ۱۸۵ میلیمتر است.میمند روستایی صخره‌ای و دستکند با چند هزار سال قدمت یادآور ایامی است که انسانها خدایان خود را در بلندای کوه‌ها جستجو می‌کردند و کوه نشانه استواری و توان و پایداری و اراده شناخته می‌شود. این بنای دستکند باستانی، بی‌گمان از نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود، دورانی که هنوز ایرانیان مهرپرست بودند و کوه‌ها را مقدس می‌شمردند. به هر تقدیر چند هزار سال پیش از این، انسانهایی دل سنگ‌ها را شکافتند و یادگاری را به جا گذاشتند که امروزه پس از گذشت سالیان همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجداد ایرانی به‌شمار می‌رود. هنوز کسی بدرستی آگاه نیست که این مجموعه به دست چه کسانی بوجود آمده و انگیزه این مردم از ساخت چنین بناهایی چه بوده است..
 


موضوعات مرتبط: طبیعت ، منظره ، مکان ، تاریخی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 19 / 9 / 1392برچسب:#خانه تصویر #عکاسی #عکس, | 9 بعد از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

 


موضوعات مرتبط: تاریخی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 / 9 / 1392برچسب:#خانه تصویر #عکاسی #عکس, | 11 بعد از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

 

 قیمت کادیلاک که توسط جنرال موتورز ایران تولید شده 197 هزار و 486 تومان بوده است.


موضوعات مرتبط: تاریخی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 / 9 / 1392برچسب:, | 11 بعد از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

 


موضوعات مرتبط: تاریخی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 / 9 / 1392برچسب:, | 11 بعد از ظهر | نویسنده : خانه تصویر |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

The size of lens opening
ماه
نگارستان شهر
آشنایی با سبک هنری سمبولیسم Symbolism
مکتب‌های عکاسی
ٍٍExposure Compensation
بهار زیبا با لاله ها
هنرهای تجسمی چیست؟
Six of the Most Essential but Underused Camera Features
تعادل نور
آشنایی با نور‌سنج دوربین
نمونه عکس- کلاغ بهاری!
دیافراگم دوربین چیست؟
نمونه عکس - شکوفه بهاری
انواع لنز Lens دوربین عکاسی
نحوه کار حسگر دوربین های دیجیتالی
نمونه عکس - زنبور
دوربین های دیجیتال چگونه کار می کنند؟
اتاق تاریک
عکس - خانه حاج آقا علی(بزرگترین خانه خشتی دنیا) در رفسنجان
معنی دوربین های فول فریم
تاريخچهٔ عکاسى در ايران
تعریف عکاسی
در نشست دوسالانه عکاسی مطرح شد: تعریف جامع و قاطعی در عکاسی هنری نداریم
دریاچه چیتگر
APERTURE
Help
EXPOSURE
خمیازه
دانلود کتاب آموزش عکاسی دیجیتال
نقد و تحلیل عکس
آموزش - مثلث نور دهی
مــــــــــــــــاه
غروب سرد تهران
عدد راهنمای فلاش چیست؟
دوربین SLR چیست و چه تفاوتی با Compact دارد
Descent into the Marum Volcano in Vanuatu.
baseball as the sun sets in El Crucero
YongShengZheng/Sony World Photography Awards
پاییز زیبا
برگهای پاپیتال(عشقه)
آتش در پاییز
فاصله زمانی یکفته - مکان پارک چیتگر تهران
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • تک روید